عید فطر یعنی بازگشت به خویشتن خویش

عید فطر یعنی بازگشت به خویشتن خویش

  • 350
عید فطر یعنی بازگشت به خویشتن خویش

عید در لغت از ماده" عود "به معنی بازگشت است و لذا به روزهایی که، روز شادی خوشحالی و شعف ، روز پیروزی ونصرت الهی ، روز ولادت ها و جشن و بر طرف شدن هرگونه سختی ها و مشکلات از قوم و جامعه ای عید گفته می شود .

و كلمه‌ " فطر" را از فطرت‏ برگرفته‌ اند كه به معنای سرشت است. پس بنابراین "عید فطر " یعنی بازگشت انسان به خویشتن خویش است

کلمه عید در قرآن کریم

قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَیْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاء تَكُونُ لَنَا عِیداً لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآیَةً مِّنكَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ( سوره مائده آیه 114)
ترجمه آیه:
عیسی بن مریم از خداوند در خواست کرد گفت بارالها پروردگارا، از آسمان مائده ای برما فرو فرست تا عیدی برای اول و آخر ما باشد و نشانه‌ای از جانب تو، و ما را روزی ده که تو بهترین روزی ‌دهندگانی

واژه عید تنها یک بار در قرآن کریم بکار رفته است، در تفسیر نمونه ذیل این آیه گفته شده است «عید» از ماده عود به معنی بازگشت است. لذا به روزهایی که مشکلات قوم و جمعیتی بر طرف می‌شود و بازگشت به پیروزی‌ها و راحتی‌های می‌کند عید گفته می‌شود. در اعیاد اسلامی به مناسبت این‌که در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان و یا با انجام فریضه بزرگ حج صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان باز می‌گردد و آلودگی‌هایی که بر خلاف فطرت است از میان می‌رود عید گفته شده اس. از آنجا که نزول مائده نیز بازگشت به پیروزی و پاکی و ایمان به خدا بوده است حضرت مسیح (ع) آن‌را عید
نامیده است

در روایات اسلامی برای اعیاد بویژه اعیاد مذهبی از جمله عید سعید فطر آداب و رسوم خاصی نقل شده است.از جمله حدیث زینوا اعیادکم بالتکبیر عیدهای خود را با تکبیر زینت بخشید .

و در روایت از پیامبر اکرم (ص) حضرت فرمودند : زینوا العیدین بالتهلیل و التکبیر والتحمید والتقد یس عید فطر و قربان را با گفتن ذکر لا اله الا الله ، الله اکبر ، الحمدلله و سبحان الله زینت بخشید.

پس در حقیقت همواره توجه داشته باشیم که روز عید روز ذکر دعا و نیایش و روز عبادت وبازگشت انسان به فطرت خویش است. اینکه فکر کنیم روز عید" روزی است که وقت خود را بیهوده به بطالت بسپاریم و با گناه و معصیت و تفریحات ناسالم ویا تنبلی بگذرانیم اشتباه است.

حضرت امیرالمومنین امام علی (ع ) فرمودند: امروز (روز عید فطر) تنها عید کسی است که خداوند روزه‌اش را پذیرفته و عبادتش را سپاس گذار ده است. حضرت در ادامه فرمودند دقت داشته باشیم هر روزی که خداوند مورد نا فرمانی قرارنگیرد، عید راستین و واقعی است.

عارف بزرگ و وارسته مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در باره عید«سعید فطر فرمودند » عید فطر روزی است که خداوند آن را از میان دیگر روزها برگزیده است و مخصوص هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته است.

روزی است که بندگان چشم امید به در گاه او دوخته ‌اند و از خطاهای خویش پوزش می‌خواهند خداوند در این روز به آن‌ها اجازه داده است تانیازهای خویش را به نزد او آورده و آرزوهای خویش را از او بخواهند و نیز وعده و مژده داده است که هر نیازی به او آرند‌، بر‌آورده و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشد.

امیرالمومنین علی (ع): در ضمن خطبه‌ای در باره عید فطر مومنان را بشارت داده و اهل باطل و گناه‌کاران را بیم داده‌اند و فرمودند: ای مردم این روز شما ( عید) روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می‌گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و نا امید می‌شوند و این روز شباهت زیادی به زمان قیامت دارد که با خروج از منازل و رهسپاری بسوی جایگاه نماز عید، خروجتان از قبر و رفتن‌تان را بسوی پروردگار به یاد آورید و ایستادن در جایگاه نماز، ایستادن در برابر پروردگار را یاد کنید و با بازگشت به سوی منازل خود بازگشت‌تان به سوی منازلتان در بهشت برین را متذکر شوید.

ای بندگان خدا کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می‌شود این است که فرشته‌ای در آخرین روز ماه مبارک رمضان به آنان ندا می‌دهد و می‌گوید، هان بشارت‌تان باد، ای بندگان خدا گناهان تان آمرزیده شده است، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید (میزان الحکمه ص 4202)
در واقع از کلام معصومین (ع) چنین استفاده می‌شود که روز عید روز اجر و مزد گرفتن روزه‌ داران است روز آمرزش و بخشش است.

حال که ان شالله از برکات شب های قدر و رمضان مورد رحمت و آمرزش قرار گرفتیم ، من بعد باید بیشتر مواظب و مراقب خویشتن باشیم ، تا هوای نفس و شهوات وآلوده‌گی‌های دنیوی و مادی ما را آلوده نکند که در آن صورت گناه و معصیت دچار حبط اعمال نیک می گردیم و اعمال صالح در اثر بندگی شیطان و گناه‌هان محو و چون چوب در آتش تبدیل به خاکسترمی شود .

به امید روزی که با ظهور و حضور حضرت حجت مهدی موعود(عج) یگانه منجی و عدل گستر، جهانی پر از زیبایی وشکوفایی داشته باشیم تا در همه عالم پاک دستان و نیکو سرشتان واقعی با حاکمیت جهان شاهد "عید واقعی " در سرتاسر عالم باشیم،
اعمال عید سعید فطر


با اتمام ماه مبارک رمضان و وداع با ماه میهمانی خداوند، اعمال عید فطر و شب اول ماه شوال آغاز می‌شود که احادیث بسیاری در فضیلت این شب و اعمال آن وارد شده است؛ شبی که کمتر از «لیلة‌القدر» نیست. ابتدا غسل در وقت غروب آفتاب و احیاء آن به نماز و دعا و استغفار و مسئلت از خداوند به توبه و همچنین دعاهای وارده در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان
*پرداخت زکات فطریه
بر اساس اعلام مراجع عظام سه کیلوگرم از قوت غالب، غذایی که در اغلب موارد از آن ارتزاق می‌کنیم به منظور کمک به مستمندان. پرداخت فطریه متوجه تمام افراد از هر سن و سال است؛ از کودک یک روزه تا مرد و زن 120 ساله همه در پرداخت این امر برابرند. سرپرست و ولی خانواده افرادی که نان خور او محسوب می شوند عهده دار پرداخت آن است .

منبع : خبر گزاری برنا

 
 
 


مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 47
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 3

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 38
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 4
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
            آي پي امروز آي پي امروز : 13
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
            بازدید هفته بازدید هفته : 38
            بازدید ماه بازدید ماه : 324
            بازدید سال بازدید سال : 2817
            بازدید کلی بازدید کلی : 50129

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 3.12.71.26
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            خبرنامه

            خبرنامه

              براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



              آخرین نطرات کاربران

              آخرین نطرات کاربران

                درباره ما

                   نواندیشی دینی
                  به وب سایت : من خوش آمدید اینجانب عباسعلی باباگل زاده چاری به جهت علاقه به فعالیت های فرهنگی اجتماعی و سیاسی . این وب سایت را طراحی نمودم تا بتوانم در فضای مجازی و رسانه همچنین ارتباط با مردم و جوانان عزیز سعی نمایم در حوزه نواندیشی دینی و برمحور اعتدال و اخلاق انسانی فعالیت فرهنگی اجتماعی داشته باشم از همه دوستان گرانقدر و فرهیخته تقاضا دارم با ارائه هرگونه پیشنهاد و انتقاد ما را در پیشبرد اهداف یاری فرمایند . با تشکر شادکام و سر فراز باشید

                کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به نواندیشی دینی بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف